Koraliki nad belką nazywa się koralikami nieba, a te poniżej – koralikami ziemi. Polscy nauczyciele pracujący z sorobanem używają terminów palce (koraliki ziemi) i piąstka (koraliki nieba). Żeby wyzerować soroban trzeba koraliki ziemi i nieba rozsunąć jak najdalej od siebie. Obliczeń na sorobanie dokonuje się poprzez przesuwanie koralikówdo lub od belki poprzecznej. Każdy z koralików poniżej belki poprzecznej ma wartość równą 1, a powyżej niej wartość równą 5. Każda pionowa linia koralików przedstawia jedną cyfrę w liczbie. Dziesięć kombinacji położeń koralików na jednej linii odpowiada dziesięciu cyfrom: od 0 do 9. Soroban umożliwia nie tylko dodawanie i odejmowanie, ale także mnożenie i dzielenie.
Dla osoby, która styka się z liczydłem pierwszy raz – tak. Jednak trening czyni mistrza i sprawia, że osoba sprawne posługująca się sorobanem jest w stanie szybciej wykonać skomplikowane działania matematyczne, niż ktoś, kto niewprawnie posługuje się kalkulatorem. Udowodniono, iż licząc na sorobanie człowiek wykorzystuje obie półkule mózgu, przez co zyskuje możliwość wykonywania w pamięci bardzo długich obliczeń. Dzieje się tak ponieważ udaje mu się zwizualizować przesuwanie koralików na liczydle.
To właśnie fakt, że praca z sorobanem aktywizuje obie półkule mózgu sprawia, że jest on cennym narzędziem w procesie uczenia się matematyki. Nauka liczenia na liczydle soroban działa zgodnie z tym jak działa mózg dziecka: pozwala operować na konkretach, zanim dziecko będzie w stanie operować abstrakcyjnym pojęciem liczby. Aktywizacja obu półkul mózgowych to dla uczniów wymierne korzyści. Kiedy myślenie logiczne oraz myślenie kreatywne idą ze sobą w parze, matematyka nie wydaje się już taka straszna.
Nauka liczenia na liczydle soroban obowiązuje wszystkich uczniów w klasach trzecich i czwartych japońskich szkół podstawowych. Specjaliści podkreślają, że praca z sorobanem – obok wszystkich wymienionych wyżej zalet – ma także i tę, że rozwija motorykę małą (dziecko ćwiczy nie tylko umysł, ale również palce i ręce) a także rozwija koordynację ręka – oko. No i, oczywiście, jak każda dobra pomoc dydaktyczna, soroban wzbudza zaciekawienie, intryguje, a co za tym idzie motywuje do działania, czyli do podjęcia nauki liczenia.
W europejskich szkołach liczydła uznawane są za anachronizm. Czasami korzystają z nich uczniowie nauczania zintegrowanego (klasy I-III), ale są one traktowane wyłącznie jako ciekawostka, a nie narzędzie służące doskonaleniu liczenia pamięciowego i przechodzeniu od operacji na konkretach do operacji abstrakcyjnych. Tymczasem w Japonii, kraju wysoce skomputeryzowanym, światowym liderze w dziedzinie nowoczesnych technologii, liczydło soroban traktowane jest ze śmiertelną powagą. Mistrzom sorobanu zdarza się, że szybciej policzą wynik na liczydle (albo wizualizując sobie działanie na sorobanie wyłącznie w myślach!) niż użytkownikom kalkulatora.
Im większe liczby występują w obliczeniu, tym szybsza jest metoda liczenia na sorobanie. Wyobraźmy sobie: 1 milion wymaga przesunięcia na sorobanie 1 koralika, podczas gdy w kalkulatorze należy wcisnąć 7 cyfr.
W 2004 r. w szkołach podstawowych miasta Amagasaki w prefekturze Hyōgo, zorganizowano „specjalną strefę nauki liczenia” (inaczej: „strefę sorobanu”). Rozpoczęto od jednej szkoły, a w 2009 r. objęto systemem wszystkie 43 szkoły. Dzięki wdrożeniu programu uczniowie osiągają nie tylko sprawność matematyczną, ale uzyskują także m.in.: pewność siebie, świeżość umysłu, zdolność większej koncentracji, poprawę pamięci.
Z kolei w prefekturze Hyogo zlokalizowane jest “miasto sorobanu” – Ono. Tamtejsze liczydła nazywane są Banshū-soroban, gdzie Banshū jest dawną nazwą części obecnej prefektury Hyōgo. W 1983 r. utworzono w Ono Muzeum Przemysłu Tradycyjnego, a jedną z sal przeznaczono na prezentację sorobanów.
Japońskie liczydła soroban to naprawdę wartościowe narzędzia, które przetrwały próbę czasu.
Liczenie na sorobanie:
● rozwija świadomość liczb i umiejętności rachunkowe,
● rozwija umiejętność szybkiego liczenia w pamięci,
● ułatwia współpracę prawej i lewej półkuli mózgowej,
● rozwija sprawność manualną oraz koordynację oko-ręka,
● wycisza, uczy samodyscypliny i koncentracji,
● działa motywująco w procesie uczenia się matematyki,
● w przypadku osób dorosłych zapobiega demencji starczej i chorobie Alzheimera, pomaga zachować sprawność rąk w chorobach reumatycznych.
Naukę liczenia na sorobanie można rozpocząć już w wieku 4-5 lat, jednak najbardziej rozsądny wiek to 5-14 lat. Jeśli dziecko nie ma jeszcze nawyków obliczeniowych wyniesionych ze szkoły, nauka obliczeń na sorobanie przychodzi łatwiej.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |