Yuru-kyara (ゆるキャラ – luźna maskotka) to najbardziej rozpoznawalne maskotki w Japonii. Są wykorzystywane do promowania regionalnych wydarzeń, firm czy produktów. Odbywa się to jednak na dużo większą skalę niż w Europie. Japońskie pluszaki giganty prowadzą również własne blogi, programy, czy profile na Facebooku. Z ich wizerunkiem można nabyć wiele różnych gadżetów – począwszy od wersji mini maskotek, przechodząc przez długopisy, a kończąc na odzieży.
Za pierwszego pluszaka giganta uznaje się yuru-kyara Hikonyan. Jest to duży, biały miś z hełmem wikinga na głowie. Został wymyślony w 2007 roku na potrzeby kampanii zamku miasta Hikone. Początkowo maskotka zaczepiała przechodniów i turystów, nawiązywała z nimi kontakt i robiła zdjęcia. Z czasem okazało się, że po jej wprowadzeniu liczba odwiedzających wzrosła o ok. 200 tys. Przyczyniło się to również do znacznego wzrostu zysków z sektora turystycznego i gospodarczego regionu.
Wiele firm i japońskich miast dostrzegło w yuru-kyara wielki potencjał marketingowy. Zaczęło powstawać wiele rodzajów i wizerunków maskotek. W jednej dzielnicy miasta można było zliczyć nawet kilkadziesiąt rozmaitych wariantów . W związku ze wzrostem zainteresowania yuru-kyara zaczęła zacierać się świadomość, która maskotka, co reprezentuje. W ten sposób zrodziła się idea konkurowania między pluszowymi bohaterami.
W 2010 roku odbyło się pierwsze Grand Prix Yuru-Kyara. Podczas konkursu zwolennicy fikcyjnych postaci każdego roku oddają nawet do 50 mln głosów w plebiscycie internetowym i bezpośrednim. Co roku w turnieju udział bierze ponad 1,5 tys. kandydatów.
Każda maskotka musi mieć swoją historię, charakter i jakieś hobby. Maskotka japońskiego ministerstwa Zdrowia Kenketsu-chan (dziewczyna krwiodawstwa) również ma swoją pasję. Jest nią pomoc i promowanie krwiodawstwa. W związku z tym pracuje ona z wieloma centrami oddawania krwi. Ciekawą maskotką są również bracia Noppon. Te pluszaki reprezentują Tokio Tower wzorowanej na wieży Eiffla. Dwa ludziki o głowie w kształcie łzy i ogrodniczkach ściągniętych rodem z Maria i Luigy zajmują się witaniem gości. Podobno młodszy z braci, który nosi czerwone ubranko, jest radośniejszy, niż ten starszy w niebieskim stroju.
Najsłynniejszą maskotką jest jednak miś Kumamon. Jest to tzw. brand hero prefektury o tej samej nazwie. Ciemno-brązowy miś z charakterystycznymi czerwonymi rumieńcami na policzkach rozpoznawalny jest nie tylko w regionie, ale w całej Japonii, a nawet poza nią. Gadżety i odzież z jego wizerunkiem można nabyć zarówno w Kraju Kwitnącej Wiśni, jak i w Europie, czy Ameryce.
Każdy z 47 japońskich departamentów policji ma własną maskotkę. Pepo-kun to yuru-kyara reprezentująca tokijski aparat bezpieczeństwa. Urocza wiewiórko-mysz widnieje na wielu materiałach stołecznej policji. Ma ona duże oczy, które pomagają wypatrzeć wszelkie kłopoty i niebezpieczeństwa oraz duże uszy, które mają dostrzec wołanie o pomoc. Poza tym ten pluszak występuje na licznych warsztatach i szkoleniach nt. bezpieczeństwa, prowadzonych dla dzieci, młodzieży oraz dorosłych.
W zależności od materiału wykonania i atrakcyjności całej koncepcji pluszaków jego cena może wynosić nawet kilka tysięcy złotych. Projektowaniem yuru-kyara zajmują się często amatorzy, lokalni działacze, czy samorządowcy. Zdarza się, że pojawiają się specjalnie zaprojektowane egzemplarze przez profesjonalnych designerów. Jednak z reguły większość maskotek zostaje stworzona bez przemyślanej koncepcji. W związku z tym wielu PR-owców uważa, że właśnie stąd bierze się fenomen tych fikcyjnych postaci. Wszyscy Japończycy mogą współuczestniczyć w procesie ich tworzenia. To właśnie prostota wykonania pozwala na emocjonalne związanie się z yuru-kyara.
Współcześnie nie sposób spamiętać wszystkie dotychczas powstałe yuru-kyara. Jednak każda powinna wykazywać zgodność z trzema określonymi zasadami. Po pierwsze powinna charakteryzować się zamiłowaniem do regionu, produktu, czy firmy. Manifestuje się to, aplikując w jej wyglądzie element typowy dla swojej reprezentacji. Po drugie maskotki powinny mieć indywidualną technikę poruszania, której nie jest w stanie naśladować człowiek, a tym bardziej inny pluszak. Po trzecie, jak sama nazwa wskazuje, muszą być yuru, czyli wyluzowane, ale również urocze i podchodzić do ludzi oraz świata z miłością.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |